مشاوره آکادمی آوای درون

مشاوره تحصیلی و مشکلات روان شناختی و مشاوره آموزشی

مشاوره آکادمی آوای درون

مشاوره تحصیلی و مشکلات روان شناختی و مشاوره آموزشی

رابطه ی بین اختلالات شخصیت و طرحواره رها شدگی

يكشنبه, ۲۲ بهمن ۱۴۰۲، ۰۳:۱۰ ب.ظ

 

رابطه طرحواره رها شدگی با اختلالات شخصیت

 

طرحواره رها شدگی یک الگوی ذهنی منفی ،دیرپا و پایدار است که در دوران کودکی شکل می‌گیرد و در بزرگسالی نیز ادامه پیدا می‌کند. این طرحواره با تعدادی از اختلالات شخصیت مرتبط است، از جمله:

1. اختلال شخصیت مرزی:

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به طور مداوم از رها شدن و ترک شدن توسط افراد مهم زندگی خود می‌ترسند. و بی ثباتی ویژگی بارز این افراد است. آنها برای حفظ روابط خود به هر کاری تن می‌دهند و ممکن است به رفتارهای مخرب مانند خودآزاری ، اقدام به خودکشی یا سوء مصرف مواد روی بیاورند.

این افراد به دلیل ترس از رها شدن دچار نوسانات خلقی شدید، احساس تنهایی و انزوا، و خشم می‌شوند.

2. اختلال شخصیت وابسته:

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته به طور افراطی به دیگران وابسته هستند و برای حفظ روابط خود به هر کاری تن می‌دهند. و حاضر به کسب رضایت طرف مقابل خود به هر قیمتی می شوند. آنها از تنهایی وحشت دارند و به طور مداوم به دنبال تایید و توجه دیگران هستند. این افراد عزت نفس پایینی دارند و باور دارند که بدون دیگران نمی‌توانند از خود مراقبت کنند.

 

3. اختلال شخصیت اجتنابی:

 

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی از صمیمیت با دیگران می‌ترسند زیرا از طرد شدن و رها شدن می‌ترسند. این افراد تمایل به رابطه را دارند اما بخاطر ترس از طرد شدن تا زمانی که نسبت به طرف مقابل اعتماد پیدا نکنند وارد رابطه نمی شوند.آنها خود را از موقعیت‌های اجتماعی کنار می‌کشند و در روابط خود با دیگران دچار مشکل می‌شوند.

این افراد به دلیل ترس از رها شدن دچار اضطراب اجتماعی، عزت نفس پایین، و احساس تنهایی و انزوا می‌شوند.

 

4. اختلال شخصیت خودشیفته:

 

افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته به طور مداوم به دنبال تحسین و توجه دیگران هستند. آنها نیاز به تایید و توجه دیگران دارند و از طرد شدن و رها شدن به شدت می‌ترسند. این افراد عزت نفس شکننده‌ای دارند و به دلیل ترس از رها شدن ممکن است به رفتارهای پرخاشگرانه یا کنترل‌گرانه روی بیاورند. این افراد در دوره ی کودکی بسیار مورد توجه بوده اند و اصطلاحا والدین نگذاشته اند که آب در دل آنها تکان بخورد.

جهت دانلود دوره ی طرحواره درمانی رها شدگی کلیک کنید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">