مشاوره آکادمی آوای درون

مشاوره تحصیلی و مشکلات روان شناختی و مشاوره آموزشی

مشاوره آکادمی آوای درون

مشاوره تحصیلی و مشکلات روان شناختی و مشاوره آموزشی

هدایت تحصیلی و انتخاب رشته

شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۱۰ ب.ظ

هدایت تحصیلی و انتخاب رشته:

هدایت تحصیلی و انتخاب رشته

یکی از مهمترین تصمیم گیری های هر دانش آموز در طول دوران تحصیلی ، هدایت تحصیلی و انتخاب رشته در پایان سال اول دبیرستان می باشد.

به راستی دانش آموزان کدام یک از رشته ها را باید انتخاب کنند تا برای آنان بهترین انتخاب باشد؟ ریاضی ، تجربی ، انسانی، فنی و یا کاردانش؟

پاسخ به این سؤال در یک نگاه آسان اما با کمی تامل بسیار دشوار خواهد بود. چرا که این انتخاب تا حدود زیادی آینده تحصیلی و و شاید کل آینده فرد را تحت تاثیر قرار دهد . با پیشرفت علم موضوع هدایت تحصیلی نیز از پیشرفت هایی برخوردار شده است و دیگر همانند گذشته صرفا انتخاب رشته بواسطه ی ظاهرا علاقه ی فرد (که عموما تحت تاثیر احساسات فرد و جو حاکم بر خانواده و محیط بود )قرار ندارد و هدایت تحصیلی به عنوان یک علم تخصصی در آمده است.

آموزش و پرورش چند سالی است که به کمک آزمونهای علاقه و استعداد سعی در مشخص ساختن میزان علاقه و استعداد دانش آموزان جهت ادامه تحصیل در رشته های مختلف نموده است ، اما در این سالها متاسفانه از این آزمونها صرفا برای درج 20 نمره از 100 نمره هدایت تحصیلی استفاده شده است و تقریبا استفاده دیگری از آن نمی شود. در صورتیکه اگر این آزمونها توسط مشاوران خبره و با تجربه مورد تفسیر قرار گیرد می تواند در کنار در نظر گرفتن آینده شغلی رشته تحصیلی عامل مهمی در شناخت تواناییهای دانش آموزان از یک سو و ویژگی های شخصیتی آنها از سوی دیگر جهت انتخاب رشته و در نهایت انتخاب شغل مناسب قرار گیرد.

 



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۰
ali ahmady

نظرات  (۱)

۱۳ خرداد ۹۳ ، ۰۸:۲۵ محسن عروجی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">